biyjossan.blogg.se

Believe In Yourself!

Dag 14.

Kategori: Eleiko PT

Efter några dagar med mycket teoretiskt var det härligt att kickstarta dagen med lite praktiskt. TRX och Dynamax med Pernilla Gunnskog. Pernilla är grymt duktig gällande dessa två redskap som verkligen är användbara. TRX står för total body resistance exercise och man tränar kroppen med hjälp av den egna kroppsvikten. TRX är ett bra komplement till de vanliga redskapen och det går att göra övningar både lättare och svårare, vilket gör att det går att anpassa till de flesta. Jag har själv jobbat med TRX tidigare och tyckt det är ett bra redksap, men efter dagen har jag fått en större förståelse för hur det fungerar men även en hel del roliga övningar som jag kan göra som jag tidigare inte tänkt på. Vi gjorde allt från knäböj, pistol squats, armhävningar, plankan, inverted row till handstående. Ett redskap som jag kommer att arbeta mer med och träna upp min styrka och teknik i de olika övningarna. 
 



Vi fortsatte med Dynamax bollarna som även de är användbara och går att göra mycket roligt med. De finns i olika vikter och vi gjorde bland annat situp kast, comboy squats (squats med bollen på huvudet) och kastade den rakt upp i luften. Alla dessa övningar har massa amerikanska namn. Det finns alltså så mycket mer man kan göra med dynamax än bara Wall balls. Det tar ett tag att vänja sig vid att ta emot bollen, då den känns stor och kommer med kraft. Men det är rolig och bra träning när man har lärt sig tekniken och kommit in i övningen. 

 

Vi avslutade med en övning "Hubben":

8 situp kast
8 kast rakt upp 
8 situp kast
8 cowboy squat
8 situp kast
8 bröstkast på knä
8 situp kast

Ett riktigt roligt och utmanande pass!
 
Overhead squat i TRX

 
Eftermiddagen tillbringades med Jacob Gudiol och ytterligare mycket bra tips gällande programdesign och hur vi ska tänka när vi lägger upp pass. Denna gång var fokus på mer avancerade upplägg. Att göra ett träningsprogram är inte det lättaste, men det är riktigt roligt. Övning ger färdighet, så det är bara att sätta igång!
 
 
 
Believe In Yourself!
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Malin H säger:
    2014-08-24 | 21:21:00

    Går göra mkt övningar med bandet! Jag kör en heldel magövningar med hjälp av det 👍 du får lära mig mer sen....

    Svar: Ja verkligen! De är grymt bra för magen! Absolut, vi får köra någon dag! :)
    Josefine Holmberg

Kommentera inlägget här: