biyjossan.blogg.se

Believe In Yourself!

Funktionell träning

Kategori: Eleiko PT

Jag läser just nu en bok av Linus Johansson som heter - "Vältränad - handboken för den funktionella kroppen". Den handlar om funktionell träning och att använda kroppen på ett så naturligt sätt som möjligt. Jag tycker att boken är väldigt bra och ger mycker bra tips och råd. Han skriver om att man ska använda kroppen som en lång rad med muskler i så stor utsträckning som möjligt istället för att dela upp den i olika muskelgrupper och jag håller med honom i de resonemang han har. Han menar på att musklerna faktiskt sammanlänkas på olika sätt och det ger en bättre stabilitet och funktion om man gör så. 

Kroppen är uppbyggd och utformad för att använda sig utav den funktionella träningen som är mest naturlig för kroppen. Att vara barfota istället för att använda stabiliserande skor är något jag inte tidigare tänkt på innan han förklarade fördelarna med det, t.ex. att fötterna är utformade för att ha kontakt med underlaget och på så sätt utsätts musklerna i fötter och ben för att själva kunna stabilisera upp på ett naturligt sätt istället för att skon ska göra det. Något som måste provas framöver vid träning, frågan är hur många som kommer kolla på min frågandes om jag tränar barfota? Men det är som sagt värt att provaz så får de kolla bäst de vill! Han rekommenderar dock inte tunga lyft, inte överhuvudtaget och i och med att jag är ovan att träna barfota så är det troligen bäst att ta det lugnt i början både med vikt och antalet utförande utan skor. 

Linus tog även upp något man hör väldigt ofta från personliga tränare och gruppträningsinstruktörer - "spänn magen vid utförandet av övningen". Något han anser att man inte behöver säga då fokus hamnar på det och han menar att spänningen i bålen bör komma som en reflex när man utför en övning precis som att du gör en lättare spark när läkaren slår med en hammare på muskeln under ditt knä. Väldigt interssant och något jag ska tänka på i fortsättningen då jag trott att man verkligen behöver tänka på att spänna magen. 
 
Han pratade även om öppet och slutet utförande, varför man ska göra armhävningar istället för plankan och att man kan utesluta stretch om man gör övningar i full rörlighetsomfång. Den här boken rekommenderar jag starkt till er som är intresserade av funktionell träning och jag kommer definitvit dela med mig av mer information från boken. 
Ni hittar boken här om ni är intresserade av att köpa den. 
 
 

Believe In Yourself! 

Pod tips

Kategori: Kost & Recept

Jag lyssnade på en väldigt bra pod på min morgonpromenad, fitnesspoden som gästades av Anki Sundin. Hon har skrivit boken som vi använder oss av under utbildningen gällande näringslära. Jag tycker Anki har sunda tankar kring mat och matvanor, som hon säger så är det skillnad på ett enskilt näringsämne och ett livsmedel. Ett livsmedel innehåller inte bara ett ämne utan är en blandning utav flera olika ämnen. Som t.ex. En kanelbulle, bara för att du får ont i magen av den så behöver det inte vara gluten du är känlig emot utan det kan vara sockret eller kombinationen av socker och mjöl. Lyssna gärna på fitnesspoden och dela med er om era åsikter och tankar kring den.
 
Anki Sundins bok - näringslära som vi använder på PT-utbildningen.  
 
Mycket är enligt mig väldigt upphåsat kring vad vi kan och inte kan äta, precis som Anki säger att äter man allt i inte allt för stor mängd så är det inte skadligt. Lägger man då även till lite träning på det så tror jag inte att man blir tjock av en skiva vitt bröd ibland. Utan det är istället om man ersätter vanlig, bra mat med sötsaker var och varannan dag som det istället kanske inte är så bra och svårt att hålla vikten. Det är alltid bra att ställa saker och ting i relation till innehållet i övrigt och situationen i sig. Jag tror det viktiga är att gå till sig själv och känna efter vad du själv mår bra av att äta. För det är väldigt individuellt, det går inte att säga att alla inte kan äta mjöl för vissa kanske inte kan det medan andra kan det. Det gäller att testa och prova sig fram för att se vad man själv mår bra utav. Jag tror även att man inte ska lyssna allt för mycket på alla studier som kommer fram eller man bör i alla fall ta i beaktande vad studien har för trovärdighet. Sedan är det alltid du själv som känner dig bäst och kan avgöra hur du ska sköta din kost och vad du mår bra av. Lagom är bäst! 
 
Believe In Yourself

Reebok Nano 3.0

Kategori: Eleiko PT, Träning & Hälsa

Provade för första gången mina Reebok Crossfit Nano 3.0, riktigt grymma, jag är verkligen nöjd! Jag körde squats, front, back och overhead, skorna gav ett mycket stabilare och stadigare fäste och känslan i knäböjen blev därmed mycket bättre. Av mig får dem 10 av 10, så är ni sugna på att kolla mer på dem gå då in på Reeboks hemsida, Träningen kändes riktigt bra idag, jag kände mig starkare och säkrare än på länge och fick verkligen kontakt med ben och rumpa. Avslutade med lite marklyft vilket gav en extra härlig känsla i baksidan av låren.
 
 
 
Jag avslutade min träning med en ny favorit - Power Yoga, jag trodde innan att det inte var något för mig men det är det verkligen. Att bara få vara i nuet, andas djupt och försiktigt, drömma sig bort för en stund, stretcha, töja samtidigt som du har spänning i olika muskler i de olika rörelserna. Helt enkelt ett bra sätt att varva ner och det är perfekt när det ligger mitt i veckan. Så jag rekommenderar er starkt att prova om ni inte redan har gjort det, och ge det några gånger. Det kan det vara värt!
 
 

En ny favorit från Forever - Forever Ultra, perfekt efter träning och så otroligt god! Jag hade inga större förhoppningar då den är baserad på soja (vilket är bra då jag på grund av min glutenintolerans har svårt för mjölkprodukter), men jag blev verkligen glatt överraskad. Så det kommer bli min fortsatta postworkoutdrink. Går antingen att blanda med mjölk eller som jag gjorde med vatten. 
Ovanpå ser ni Argi+ vilket jag personligen tycker är bra att ta innan träning, då den innehåller aminosyran L-arginine och andra viktiga vitaminer och mineraler. Det ger en uppiggande vitaminkick och självklart så smakar den också helt gudomligt. Jag såg även ett uttlåtande kring Argi+ från en crossfit kille på youtube vilket ni kan kolla på här, han använde produkten både innan, under och efter träning och gillar den starkt. 
 
Believe In Yourself