biyjossan.blogg.se

Believe In Yourself!

Funktionell träning

Kategori: Eleiko PT

Jag läser just nu en bok av Linus Johansson som heter - "Vältränad - handboken för den funktionella kroppen". Den handlar om funktionell träning och att använda kroppen på ett så naturligt sätt som möjligt. Jag tycker att boken är väldigt bra och ger mycker bra tips och råd. Han skriver om att man ska använda kroppen som en lång rad med muskler i så stor utsträckning som möjligt istället för att dela upp den i olika muskelgrupper och jag håller med honom i de resonemang han har. Han menar på att musklerna faktiskt sammanlänkas på olika sätt och det ger en bättre stabilitet och funktion om man gör så. 

Kroppen är uppbyggd och utformad för att använda sig utav den funktionella träningen som är mest naturlig för kroppen. Att vara barfota istället för att använda stabiliserande skor är något jag inte tidigare tänkt på innan han förklarade fördelarna med det, t.ex. att fötterna är utformade för att ha kontakt med underlaget och på så sätt utsätts musklerna i fötter och ben för att själva kunna stabilisera upp på ett naturligt sätt istället för att skon ska göra det. Något som måste provas framöver vid träning, frågan är hur många som kommer kolla på min frågandes om jag tränar barfota? Men det är som sagt värt att provaz så får de kolla bäst de vill! Han rekommenderar dock inte tunga lyft, inte överhuvudtaget och i och med att jag är ovan att träna barfota så är det troligen bäst att ta det lugnt i början både med vikt och antalet utförande utan skor. 

Linus tog även upp något man hör väldigt ofta från personliga tränare och gruppträningsinstruktörer - "spänn magen vid utförandet av övningen". Något han anser att man inte behöver säga då fokus hamnar på det och han menar att spänningen i bålen bör komma som en reflex när man utför en övning precis som att du gör en lättare spark när läkaren slår med en hammare på muskeln under ditt knä. Väldigt interssant och något jag ska tänka på i fortsättningen då jag trott att man verkligen behöver tänka på att spänna magen. 
 
Han pratade även om öppet och slutet utförande, varför man ska göra armhävningar istället för plankan och att man kan utesluta stretch om man gör övningar i full rörlighetsomfång. Den här boken rekommenderar jag starkt till er som är intresserade av funktionell träning och jag kommer definitvit dela med mig av mer information från boken. 
Ni hittar boken här om ni är intresserade av att köpa den. 
 
 

Believe In Yourself! 
Kommentera inlägget här: