biyjossan.blogg.se

Believe In Yourself!

Pod tips

Kategori: Kost & Recept

Jag lyssnade på en väldigt bra pod på min morgonpromenad, fitnesspoden som gästades av Anki Sundin. Hon har skrivit boken som vi använder oss av under utbildningen gällande näringslära. Jag tycker Anki har sunda tankar kring mat och matvanor, som hon säger så är det skillnad på ett enskilt näringsämne och ett livsmedel. Ett livsmedel innehåller inte bara ett ämne utan är en blandning utav flera olika ämnen. Som t.ex. En kanelbulle, bara för att du får ont i magen av den så behöver det inte vara gluten du är känlig emot utan det kan vara sockret eller kombinationen av socker och mjöl. Lyssna gärna på fitnesspoden och dela med er om era åsikter och tankar kring den.
 
Anki Sundins bok - näringslära som vi använder på PT-utbildningen.  
 
Mycket är enligt mig väldigt upphåsat kring vad vi kan och inte kan äta, precis som Anki säger att äter man allt i inte allt för stor mängd så är det inte skadligt. Lägger man då även till lite träning på det så tror jag inte att man blir tjock av en skiva vitt bröd ibland. Utan det är istället om man ersätter vanlig, bra mat med sötsaker var och varannan dag som det istället kanske inte är så bra och svårt att hålla vikten. Det är alltid bra att ställa saker och ting i relation till innehållet i övrigt och situationen i sig. Jag tror det viktiga är att gå till sig själv och känna efter vad du själv mår bra av att äta. För det är väldigt individuellt, det går inte att säga att alla inte kan äta mjöl för vissa kanske inte kan det medan andra kan det. Det gäller att testa och prova sig fram för att se vad man själv mår bra utav. Jag tror även att man inte ska lyssna allt för mycket på alla studier som kommer fram eller man bör i alla fall ta i beaktande vad studien har för trovärdighet. Sedan är det alltid du själv som känner dig bäst och kan avgöra hur du ska sköta din kost och vad du mår bra av. Lagom är bäst! 
 
Believe In Yourself
Kommentera inlägget här: