biyjossan.blogg.se

Believe In Yourself!

Lönsamhet & Framgång

Kategori: Att Lyckas, Eleiko PT

Stort tack till Thommy, Jonas och alla inspirerande föreläsare på konferensen på lönsamhet och framgång på Eleiko SportCenter i Halmstad. En riktigt givande och intressant dag som jag rekommenderar både personliga tränare och gymägare/chefer att delta på. Konferensen kommer att äga rum i Stockholm på Venngarn SportCenter i Sigtuna den 17 oktober, gå in och läs mer och anmäl er här! Schemat för Stockholms konferensen kommer ut inom kort. 
 
 
 
 
Dagen var full med föreläsningar innehållande både praktiska och teoretiska delar för oss personliga tränare från klockan 9 till 18. Klockan 9 sparkade Thommy igång det hela med ett härligt välkomnande till alla och presentation av de sponsorer och leverantörer som var på plats. 
Det började med Peter Gregorics som pratade om att sprida Goa vibbar med bilder på nätet. En go göteborgare som startade dagen med härlig energi och är otroligt kompetent inom sociala medier. Han pratade om marknadsföring och användning av sociala medier. Vilken nytta man kan ha utav det och hur det bäst används. Hur man på ett effektivt och bra sätt kan använda sig utav Facebook och instagram. Otroligt givande och det var mycket som jag kommer att tänka på och använda mig utav i framtiden. 
 
 


10.15 var det dags att lyssna på Mona Johansson, en riktigt inspirerande och framgångsrik kvinna som verkligen spred en härlig känsla gällande träning. Hon arbetar bland annat som Master på Weight trainer vilket är ett personligt anpassat viktminskningsprogram  Mona gav tips och råd kring hur man skapar succé för sig själv som personlig tränare men även för sina klienter! Hur man coachar kunden mot ett önskat resultat, vad som är de bästa verktygen för att öka kundens motivation och hur man bibehåller den. Hur viktigt det är att sätta upp mål som är specifika, mätbara och realistiska för kunden, så att det faktiskt är något som de kan uppnå och allra helst som de vill uppnå. För har de inte viljan att uppnå det så är inte målet attraktivt nog och måste därför anpassas utifrån kundens behov. Det är även viktigt att målet är realistiskt, men man måste även drömma och satsa på det man verkligen vill. Annars är risken att man hämmar sig själv om man inte tror att en dröm är realistisk. Så drömmar är också otroligt viktiga och planerar man det väl med en tidsplan, delmål och att man själv tar ett stort ansvar så går det mesta. Har man tillräckligt med vilja så når man tillslut sitt mål och vad spelar det då för roll om det tar 1 eller 10 år, du kommer vara lika stolt när du väl är där. Titta alltid förbi problemet och fokusera på målet, vad ska jag till, vad vill jag? Jag lovar att du kan komma dit du vill bara du kämpar och fokuserar. 
 
 
 
 
11.30 fortsatte dagen med härliga, strålande och energigivande Lisette Nilsson och olympiska lyft. Det blev en riktigt bra sammanfattning för min del som gått Strenght coach 1. Lisette lyckades verkligen få med det viktigaste på så kort tid på ett förståligt och bra sätt. Vi använde övningen 1-6 som jag skrivit om i tidigare inlägg under utbildningen till personlig tränare vilket är lite utav en favorit. En så bra övning som är otroligt jobbig med enbart en pinne. Olympiska lyft är verkligen roligt och utvecklande och det går att använda på så många olika sätt och anpassa till alla människor efter deras nivå, ålder förutsättningar och så vidare. Det är en bra grund att ha med sig och ett bra sätt att träna alla våra viktiga grundrörelser. 
 
 




Efter lunchen hade Lisette en föreläsning för gymägare som jag följde med på som handlade om ledarskap - Bli en ledare. På riktigt! 
Jag är en person som verkligen vill blir en ledare/chef och en bra sådan, detta var därmed väldigt givande och nyttigt för mig. Mycket tänkande kring hur man ökar lönsamhet, vad som är viktigt att tänka på i sin organisation och hur man tänker och agerar mot andra. Något som är viktigt inom alla företag, har man en chef eller ansvarig som inte är en kompetent ledare så är det svårt att få verksamheten och organisationen att fungera. Detr otroligt viktigt att man har tydliga mål som man arbetar emot så att alla är på väg åt samma håll. Faktorer som påverkar att man når mål är personligheterna som finns i företaget som påverkas mycket av arv och miljö och kunskap utifrån egna och andras erfarenheter som med tiden ger färdighet. Lisette är otroligt kompetent inom sälj, kommunikation och coaching och jag kommer ta alla tillfällen som ges möjlighet till att lära mig mer av henne och förbättra min egen kommunikation, mina säljkunskaper och min coaching!
 



Dagen fortsatte i ett annorlunda spår som inte är så vanligt att jobba med som personlig tränare men ett område som enligt mig är intressant. Gustav Ström
som är en otroligt duktig tränare, naprapat och utbildare på Eleikos PT utbildning pratade om "så här tränar du ett idrottslag strukturerat, effektivt och säkert!" Han gick igenom hur du som PT på ett enkelt sätt planerar, genomför och utvärderar träning för ett helt lag, i detta fall hockey, samtidigt som du tränar alla individanpassat. För även om du tränar ett helt lag eller en hel grupp så är det otroligt viktigt att individanpassa träningen. Vi fick även prova på att träna grenspecifkt där vi fick prova hur det kändes att vara trött i armarna och sedan skjuta ett skott, genom att köra bänkpress för att direkt efter skjuta en puck och dra rep för att direkt efter dribbla. Det sista vi gjorde var kettlebells svingar för att sedan köra sprinter för att på så sätt skapa kraft och explosivitet i den bakre kedjan. Att få prova på mer grenspecifikt var intressant och ögonöppnande och att skjuta en puck så hårt som möjligt var enligt mig riktigt roligt.
 
 


Ännu mer givande och intressant information fick vi av Fredrik Steen om konceptet han jobbar med PT on the run och utomhusträning. En träningsform som jag gillar starkt och som har blivit väldigt populär. Fredrik började med utomhusträning som en extrainkomst men har idag ett etablerat företag med en lovande framtid. Han använder sig utav något som han kallar "outdoor challange", för er som bor i Göteborg rekommenderar jag verkligen att prova! Det är ett friidrottsbaserat träningsprogram som alla kan vara med på. Det är inga avancerade redskap som används utan i största del den egna kroppen och i vissa fall redskap i form av medicinbollar, kettlebells, TRX och så vidare. Han jobbar i smågrupper och är utomhus under perioden april till november. Fredrik är väldigt inspirerande och har en drivkraft som smittade av sig, i alla fall på mig med mycket bra tips och råd - det gäller att Våga men viktigt är att göra det på rätt sätt och ta rätt hjälp!
Under den praktiska delen fick vi testa på lite av det Fredrik håller på med, vi använde häckar på ett annorlunda sätt som jag tidigare inte tänkt på. Vi gick över dem på olika sätt från sidan, med ena benet, med andra benet, snurrade över och med olika intensitet. Riktigt roligt!
 
Den näst sista föreläsningen handlade om CrossFit med Tommy Danielsson - Verktyg för en säker och utvecklande träning! CrossFit har blivit otroligt populärt och växer med storm steg i Sverige, det öppnas boxar på fler och fler ställen. Det är verkligen en varierande, användbar och givande träningsform i mina ögon. Du tränar alla grundrörelser och fokuserar på teknik och att hålla en stabil rygg i första hand för att sedan avancera det hela med antingen snabbhet eller ökade vikter. För många ser CrossFit som att det ska gå fort, så är det självklart. MEN det får absolut inte gå ut över tekniken, tekniken är alltid det viktigaste och A och O i all träning. Rätt teknik och ett bra utförande ger dig bättre resultat och håller dig skadefri så oavsett om det tar längre tid att nå ditt mål så är det viktigt att låta det ta den tiden. Det är alltid bättre att vara skadefri och kunna träna än att vara skadad och inte kunna träna alls. Fokus ligger alltid på rörelser med hög kvalitet och god teknik anpassad till olika nivåer av fysisk förmåga. Vi fick jobba med Hollow Rocks och armhävningar och fundera på hur man kan jobba för att göra det lättare för att jobba på sin klients nivå och hålla rätt teknik.
 
 
 

Det sista vi gjorde för dagen var Pulsträning med Mikael Durenius och iQniter vilket är ett fantastiskt pulsmätningssystem.
Att träna med pulsen som verktyg gör det lättare för dig som PT att ha koll på din klients utveckling. Samtidigt lär sig klienten avv lyssna på kroppens signaler för att undvika skador eller överträning. Det är ett otroligt bra verktyg för att träna i rätt pulszon och på den intensitet som du vill, så jag rekommenderar alla som inte har testat att arbeta med pulsklocka att göra det. Ännu hellre om ni har detta fantastiska system, iQniter på ert gym, testa det! Kolla in Suuntos pulsklockor här! Vi fick prova att arbeta med iQniter och jag blev verkligen fast i det här grymma pulsmätningssystemet och kommer absolut att använda det i framtiden. Vi fick göra armhävningar, knäböj, farmerswalk och kettlebell svingar och kunde samtidigt kontrollera pulsen. Det är nyttigt och roligt att se om man verkligen tar ut sig och hur mycket som krävs för att man ska komma upp i olika pulszoner, du får en helt annan känsla. Efteråt så fick vi ett mail skickat till oss där jag kunde se vilka pulszoner jag kom upp i och hur hårt jag arbetat med mera. Micke är väldigt duktig på pulsträning och hur iQniter fungerar och gjorde mig intresserad av att jobba med det mer. 

 
 
 
 Kvällen spenderades på Tylö med en otrolig bastu-upplevelse, jag har tidigare inte varit jätteförtjust i att basta men det vi gjorde igår var något helt annorlunda.Vi hade en värd som hällde på vatten med olika dofter på aggregatet i bastun och fläktade detta på oss. Det var olika friska dofter i form av citron, lavendel och eucalyptus.  Väldigt fräscht och skönt efter en dag med träning, att få värma och mjuka upp kroppen. Kvällen avslutades med middag.
Jag rekommenderar verkligen alla mina träningstokiga vänner som jobbar inom träningsbranschen att åka på denna konferens i Stockholm, den är otroligt välanordnad och givande. Missa inte den 17 oktober och gå in kolla redan nu!
 
 
 

Ännu ett stort tack till Thommy Henningsson, Jonas Lissjanis, Eleiko och alla kompetenta föreläsare för en otroligt bra konferens! Jag är sugen på att delta även i Stockholm!
 
 
 
Believe In Yourself!
 
 
 
Kommentera inlägget här: