biyjossan.blogg.se

Believe In Yourself!

Morgonträning.

Kategori: Träning & Hälsa

Morgonträning är enligt mig så underbart, att väcka kroppen med träning. Det kan vara allt från en promenad, yoga, löpning till styrketräning eller tabata. Det är en riktigt härlig start på dagen och ett bra sätt att komma igång och vakna till på. Det är många som väljer att morgonträna för att det är på morgonen de är som piggast, istället för efter en hel dag med jobb då huvudet och kanske även kroppen är helt slut. Känner man sig trött i både kropp och själ så kan det vara lätt att träningen kommer i andra hand och prioriteras bort. Vilket är synd för det kan i vissa fall vara så att man blir piggare efter ett träningspass. Man känner sig otroligt mycket piggare och gladare hela dagen efter ett pass på morgonen är min uppfattning. Endorfinerna kickstartar igång dagen och man känner sig pigg och vaken. Ett lyckorus infinner sig i kroppen och sitter i, så underbart. Efter träningen så får man en känsla utav välbefinnande som gör att det är enklare att se positivt på saker, även när det uppstår problem. Det är ett bra sätt att få in träning i en stressig vardag där eftermiddagarna kräver annat som t.ex. jobb, umgås med familj, släkt och vänner eller liknande. Att då köra ett pass innan jobbet är väldigt tidseffektivt och man kan istället spendera eftermiddagen till annat. För det är enklare att planera in träningen på morgonen än att umgås med farmor, oftast är det även en begränsad tid på morgonen som kan avsättas. Vilket då även är ett perfekt tillfälle att träna, vet man att man enbart har en viss tid som man kan träna på så effektiviserar man kanske passet något. Jag kan även tipsa om att det kan vara något lugnare på gymmet på morgonen och inte fullt lika trångt bland alla maskiner och vikter. Det kan vara skönt ibland att få tillgång till precis det man har tänkt sig.

 
Men det är väldigt individuellt och även en vanesak om man gillar morgonträning eller inte, jag tror det beror på hur man är som person om man gillar att träna på morgonen eller inte. Jag tror att det till stor del är en vana. Bestämmer man sig för att man ska gå upp vissa dagar under en vecka och träna så tror jag att man kan det. Men det gäller att ha viljan! Sen är det även så att vissa av oss är morgonmänniskor och andra är kvällsmänniskor. Jag kan inte påstå att jag är pigg varje morgon när jag går upp men jag tycker ändå att det är en härlig känsla att gå upp tidigt och ha hela dagen framför sig. Dagen känns mycket längre, jag hinner så mycket mer och jag känner mig som sagt piggare. Något annat som kan påverka är om man klarar att träna utan mat i magen eller inte. Vissa har svårt att träna utan att äta något innan och det kan vara svårt att slå några personliga rekord eller att köra något högintensivt. Det kan ofta räcka med att äta en banan, en riskaka eller BCAA. Just bara för att få något i magen. Kör du mer lågintensiva pass så kanske du klarar dig utan att äta något innan. Men det är viktigt att äta något så fort som möjligt efter passet för att ge musklerna en chans att återhämta sig och bygga upp sig igen. Det finns många studier som visar att morgonträningen ökar fettförbränningen i och med att man har fastat hela natten och kroppen har ganska tomt på kolhydrater. Då använder den sig i första hand av fett, vilket i sin tur leder till en mer stabil blodsockernivå under hela dagen. 
Det viktiga är att du lyssnar på kroppen och gör det som du mår bäst utav och trivs mest med. Det viktigaste är att du tycker det är roligt för då blir träningen av. Men mitt tips är att någon gång prova att morgonträna, du kanske gillar det? Det kan du inte veta förrän du har provat! 
 
Always give everything a chance! - Just do it! 
 


Believe In Yourself!
 
 

KOMMENTARER:

  • Malin säger:
    2014-10-03 | 23:04:00
    Bloggadress: http://malinhanssson.blogg.se

    Håller med dig! Tränar helst av allt på mornarna för att kicka igång dagen 👍

    Svar: Ja riktigt skönt är det! 😊👍
    Josefine Holmberg

Kommentera inlägget här: