biyjossan.blogg.se

Believe In Yourself!

Dag 18.

Kategori: Eleiko PT

Vilka dagar, så mycket information och otroligt mycket inspiration! Stort Tack Andreas för två riktigt bra dagar!
 
Vi har lärt oss så otroligt mycket dessa två dagar, fått mycket information och inspiration att bearbeta och ta till oss. Som jag skrev igår är det viktigt att ta till sig det man själv känner passar men jag måste säga att det Andreas handtaget upp och lärt oss kring dessa dagar är sådant jag tycker är relevant och förespråkar.
Det första man kan börja med att göra är att äta mer grönsaker och dra ner på sockret. Grönsaker skyddar mot alla sjukdomar och får dig att må bra. Att basera sin kost på ett stort intag grönsaker gör att du minskar infektionsrisker och minskar inflammationen i tarmen. 
 
Att till stor del äta en kost där man frågar sig för det första mår jag bra av det här? Om inte, varför utsätta sig för att äta det? Du vinner så mycket på att plocka bort det du och din mage inte mår bra av från din kost, en gladare mage som i sin tur ger en gladare kropp och själ. Det andra som man kan fråga sig är om det du har tänkt äta funnits för 1000 år sedan eller 10 000 år sedan? Att föredra är sådant som funnit med oss länge, de senaste 10 000 åren. Det är bättre mat, kvalitet och större chans att du och din mage mår bra av det. 
Välj i så stor utsträckning som möjligt närodlat och ekologiskt. Väljer du närodlat vet du vad det är du stoppar i dig och att det är bra kvalitet. Väljer du ekologiskt är det åtminstone förhoppningsvis giftfritt, hela 50% är chansen och det är betydligt bättre än 0%. Ekologiskt innehåller även mer antioxidanter. Så att tänka en extra gång när du går i affären och handlar skadar inte. Tänk kvalitet istället för kvantitet! 
Det du stoppar i munnen, som slinker ner i dina tarmar påverkar dig mer än du tror. De är viktigt att vara rädd om ett så viktigt och stort organ som mage och tarm är. Mår din mage och tarm bra så mår hela du bra. 
 
"Du är inte vad du äter, utan du är vad din kropp absorberar!"
 
 

Sömn, stress och livsstil i form av kost och hälsa är vad som påverkar din träning. Mår du inte bra psykiskt går inte din träning bra, sover du dåligt så kanske du inte får samma resultat med mera. Sömnen är något som är otroligt viktigt för så mycket annat i vardagen, det påverkar dig både fysiskt och psykiskt. Det är en viktig faktor i ditt allmänna välmående om du sover bra eller dåligt.  Under natten så är det två faser av återhämtning av dig, först börjar den kroppsliga/fysiska återhämtningen och senare börjar den psykiska. 
Man brukar säga:
22.30-02.00 - Den kroppsliga återhämtningen
02.00-06.00 - Den psykiska återhämtningen 
 
Det är dock skillnad på sömn och sömn, du kanske tycker att du sovit men frågan är hur kvaliteten är på din sömn. Ett antal faktorer som påverkar det är hur sent du dricker kaffe eller intar koffein, hur sent du tränar i och med att det ökar ditt kortisolpåslag och du blir pigg och hur nära inpå att du ska sova som du använder dator eller surfplatta. 
 
 
Att vara personlig tränare innebär att hjälpa en annan person att förändra sitt liv och sin livsstil. Att hjälpa och inspirera människor till att må bättre och få ett bättre liv. Sådant går inte på en dag, vecka och vissa gånger heller inte på en månad eller på ett år. Det är viktigt att låta det ta tid, på så sätt får man en hållbar förändring och anpassar sig långsamt till en livsstil som man vill leva.
 Att hjälpa folk med detta, förändra sin livsstil på ett positivt sätt är något jag vill arbeta med. Att i deras takt förändra och visa en väg mot att nå deras mål. Att se deras framgång, stötta dem och se hur små förändringar kan göra otroliga skillnader. För varje dag som går blir jag mer och mer sugen på att börja jobba. Nu är det bara 4 dagar kvar och en vecka till tenta, det känns så spännande och nervöst. 
 
Believe In Yourself! 
 
 

Dag 17.

Kategori: Eleiko PT

Glädjen och känslan i magen som jag känner både när jag på morgonen går till utbildningen men allra helst när jag går därifrån på eftermiddagen fullmatad med information och inspiration är obeskrivlig. Det ger en sån energi och jag går därifrån med ett stort leende på läpparna.
Jag är så glad, så otroligt lycklig att jag gjorde det här valet och tog det här steget. Steget mot att jobba med att hjälpa och inspirera människor till ett mer aktivt och hälsosamt liv. Att välja att gå utbildningen till Lic. Eleiko Personal Trainer är det bästa valet jag har gjort. En otroligt bra utbildning där alla delar som man behöver för att få en grundläggande kunskap finns med. Stort tack Leon för att du hjälpte mig att ta det här steget och välja den här utbildningen! 
 
Dag 1 av 2 dagar med Andreas och kost och hälsa, ett rejält uppvaknande och massa tänkvärd information som jag nu kommer försöka bearbeta och använda mig utav. Jag kommer att använda mig själv som "försöksperson" på mycket av det vi pratat om för att se hur det fungerar, hur jag reagerar och för att få en större förståelse och inblick i hur kroppen fungerar. Vi har pratat om kolhydrater, proteiner, fetter och mycket annat däremellan. Vi pratade även om att alla är olika, precis som att vi är olika på utsidan så är vi även olika på insidan. Alla har olika behov och svarar olika på kostupplägg, träning och så vidare. Därför måste man prova sig fram för att hitta det som passar sig själv och sin klient bäst. Kost är ett väldigt stort och svårt område, det finns så mycket olika tankar, åsikter och dieter. Det är därför viktigt att sålla och ta till sig det som känns mest relevant och trovärdigt och använda sig utav det. Vi äter idag alldeles för mycket socker och det är skrämmande att se hur mycket övervikt och diabetes det finns idag. Det är därför viktigt att äta riktig mat och röra på sig! Allra helst att röra på sig då det ofta kan vara så att vanor kring kost även följer med. Att bara ändra sina kostvanor kan göra otroligt mycket i många olika avseenden eftersom det är så viktigt att tarmen mår bra. Det kan ge följder som gör att hela du mår bättre. 
 
Det är även så att alla mer eller mindre är intoleranta mot gluten, eftersom vi inte är vana vid det från början och eftersom mjölet idag är så pass processat. Det är idag 5 gånger så vanligt med glutenintolerans eller överkänslighet mot vad det var för 35 år sedan. På så sätt så är jag personligen glad över att jag har min glutenintolernad (celiaki). Jag har tänkt på det ganska många gånger nu när jag haft det ett antal år, det är många som säger till mig: "Stackars dig som inte kan äta vitt bröd!". Fast ska jag vara ärlig så tycker jag inte att det är någon förlust längre, jag har ingen längtan eller saknad av det. Jag tror det beror på att jag vet hur dåligt jag mådde av det och att jag nu mår så mycket bättre, då är det mer värt än att äta en skiva bröd. Jag utesluter även mjölkprodukter för tillfället och har märkt en stor skillnad, jag mår så mycket bättre både i kroppen, magen och psykiskt. Men jag har fortfarande en lång väg att gå då jag märker att jag reagerar när jag äter vissa saker, dock har jag ännu inte riktigt svar på vad det är. Men jag tänker att jag nu ska utesluta det som jag tror kan påverka mig för att sedan återinföra en sak i taget och se hur jag reagerar. På så sätt får jag fram om det är något mer jag bör undvika för att få min mage och tarm i balans. Att magen mår bra är så otroligt viktigt för resten av kroppen då 80-85% av immunförsvaret sitter där och man kan kalla det "the second brain" eftersom mage och tarm är det organet som kan leva helt utan hjärnan. 
 
Andreas hade ett bra upplägg på dagen, eftersom man får bättre koncentrationsförmåga, analytisk förmåga med mera av rörelse så använde han sig utav följande:
50 min föreläsning
5 min sammanfattning
4 min rörelse i form av Tabata
Ett riktigt bra upplägg för att man hela tiden ska hänga med och för att hjärnan ska hålla sig på topp. Jag tyckte personligen att det var ett bra break och informationen vi fått fick möjlighet att landa innan vi fick ännu mera information. 
 
Vi har haft otroligt bra och givande diskussioner och jag kan omöjligt få med allt i detta inlägg då det skulle bli oerhört långt. Det är ett väldigt intressant område och jag kommer att skriva ännu mer om det i senare inlägg. Det ska bli spännande med resterande del imorgon med Andreas som är otroligt kompetent och duktig!
 
Låt din mat vara din medicin!
 


 
Believe In Yourself!
 
 
 

Dag 16.

Kategori: Eleiko PT

Ännu en grym förmiddag med Linus och rörlighet då vi gick gjorde de sista testerna som vi inte hann med igår, bröstryggen och Helkropp. Dessa tester är verkligen intressanta då man upptäcker så mycket som man tidigare inte tänkt på, uppmärksammar vart man är stel, vad man behöver jobba på och något som upptäcktes på mig var att mitt ena ben var något längre än det andra. Det har jag inte tidigare märkt eller reflekterat över. För att slutligen knyta ihop säcken så kom Linus med lite förslag på saker och övningar som kan göras om man är stel eller liknande. Men det finns 1000 olika sätt och 1000 olika övningar som man kan göra, så här gäller det att vara kreativ och anpassa sig efter individen man möter, dess förutsättningar och  kropp. 
 
Linus sa något som kändes bra innan vi slutade för dagen, han frågade oss om vi var förvirrade. Vilket de flesta av oss, jag tror till och med att alla svarade ja på. Han sa då, "om man känner sig mer förvirrad innan än efter så är det rätt, för meningen är nu att ni ska använda det ni lärt er hela tiden och på så sätt faller pusselbit efter pusselbit på plats!" Det kändes skönt att höra och jag tror att det är sant det han säger. Nu gäller det bara att jobba med det, lära sig och hitta sitt eget bästa sätt.
 
 
På eftermiddagen blev det att jobba med terapeutisk stretch Med Gustav Ström. Otroligt givande och välbehövligt. Stretchen har flera fördelar som bland annat minskad skaderisk, förbättrad rörlighet, ökad kroppskännedom, avslappnande och bättre teknik. Men det är viktigt att stretcha kontinuerligt för att bibehålla de positiva effekterna av stretch vilket är en "färskvara".
 

Det bästa med mitt jobb kommer vara att jag varje dag under hela livet kommer lära mig något nytt. Det finns så mycket att utforska och lära sig inom träningsvärlden, det är precis som det ska vara för att varje dag ska vara en utmaning och man ska längta till jobbet.
 
 
Believe In Yourself!