biyjossan.blogg.se

Believe In Yourself!

Dag 17.

Kategori: Eleiko PT

Glädjen och känslan i magen som jag känner både när jag på morgonen går till utbildningen men allra helst när jag går därifrån på eftermiddagen fullmatad med information och inspiration är obeskrivlig. Det ger en sån energi och jag går därifrån med ett stort leende på läpparna.
Jag är så glad, så otroligt lycklig att jag gjorde det här valet och tog det här steget. Steget mot att jobba med att hjälpa och inspirera människor till ett mer aktivt och hälsosamt liv. Att välja att gå utbildningen till Lic. Eleiko Personal Trainer är det bästa valet jag har gjort. En otroligt bra utbildning där alla delar som man behöver för att få en grundläggande kunskap finns med. Stort tack Leon för att du hjälpte mig att ta det här steget och välja den här utbildningen! 
 
Dag 1 av 2 dagar med Andreas och kost och hälsa, ett rejält uppvaknande och massa tänkvärd information som jag nu kommer försöka bearbeta och använda mig utav. Jag kommer att använda mig själv som "försöksperson" på mycket av det vi pratat om för att se hur det fungerar, hur jag reagerar och för att få en större förståelse och inblick i hur kroppen fungerar. Vi har pratat om kolhydrater, proteiner, fetter och mycket annat däremellan. Vi pratade även om att alla är olika, precis som att vi är olika på utsidan så är vi även olika på insidan. Alla har olika behov och svarar olika på kostupplägg, träning och så vidare. Därför måste man prova sig fram för att hitta det som passar sig själv och sin klient bäst. Kost är ett väldigt stort och svårt område, det finns så mycket olika tankar, åsikter och dieter. Det är därför viktigt att sålla och ta till sig det som känns mest relevant och trovärdigt och använda sig utav det. Vi äter idag alldeles för mycket socker och det är skrämmande att se hur mycket övervikt och diabetes det finns idag. Det är därför viktigt att äta riktig mat och röra på sig! Allra helst att röra på sig då det ofta kan vara så att vanor kring kost även följer med. Att bara ändra sina kostvanor kan göra otroligt mycket i många olika avseenden eftersom det är så viktigt att tarmen mår bra. Det kan ge följder som gör att hela du mår bättre. 
 
Det är även så att alla mer eller mindre är intoleranta mot gluten, eftersom vi inte är vana vid det från början och eftersom mjölet idag är så pass processat. Det är idag 5 gånger så vanligt med glutenintolerans eller överkänslighet mot vad det var för 35 år sedan. På så sätt så är jag personligen glad över att jag har min glutenintolernad (celiaki). Jag har tänkt på det ganska många gånger nu när jag haft det ett antal år, det är många som säger till mig: "Stackars dig som inte kan äta vitt bröd!". Fast ska jag vara ärlig så tycker jag inte att det är någon förlust längre, jag har ingen längtan eller saknad av det. Jag tror det beror på att jag vet hur dåligt jag mådde av det och att jag nu mår så mycket bättre, då är det mer värt än att äta en skiva bröd. Jag utesluter även mjölkprodukter för tillfället och har märkt en stor skillnad, jag mår så mycket bättre både i kroppen, magen och psykiskt. Men jag har fortfarande en lång väg att gå då jag märker att jag reagerar när jag äter vissa saker, dock har jag ännu inte riktigt svar på vad det är. Men jag tänker att jag nu ska utesluta det som jag tror kan påverka mig för att sedan återinföra en sak i taget och se hur jag reagerar. På så sätt får jag fram om det är något mer jag bör undvika för att få min mage och tarm i balans. Att magen mår bra är så otroligt viktigt för resten av kroppen då 80-85% av immunförsvaret sitter där och man kan kalla det "the second brain" eftersom mage och tarm är det organet som kan leva helt utan hjärnan. 
 
Andreas hade ett bra upplägg på dagen, eftersom man får bättre koncentrationsförmåga, analytisk förmåga med mera av rörelse så använde han sig utav följande:
50 min föreläsning
5 min sammanfattning
4 min rörelse i form av Tabata
Ett riktigt bra upplägg för att man hela tiden ska hänga med och för att hjärnan ska hålla sig på topp. Jag tyckte personligen att det var ett bra break och informationen vi fått fick möjlighet att landa innan vi fick ännu mera information. 
 
Vi har haft otroligt bra och givande diskussioner och jag kan omöjligt få med allt i detta inlägg då det skulle bli oerhört långt. Det är ett väldigt intressant område och jag kommer att skriva ännu mer om det i senare inlägg. Det ska bli spännande med resterande del imorgon med Andreas som är otroligt kompetent och duktig!
 
Låt din mat vara din medicin!
 


 
Believe In Yourself!
 
 
 

KOMMENTARER:

  • Amanda säger:
    2014-08-30 | 22:54:10

    Spännande. Låter rätt intressant😃👍

    Svar: Ja det är riktigt kul! 😃 du kanske oxå vill vara försökskanin? 😊
    Josefine Holmberg

  • Malin H säger:
    2014-09-03 | 10:02:37

    Jag borde också ta bort himla mkt egentligen alltså för min mages välmående. Men av någon slags lathet så gör jag inte det. Jag brukar köra nån vecka sen ändå glömma bort det..

    Svar: Ja jag har tänkt på det också, vi får ses något dag och prata om allt de :)
    Josefine Holmberg

Kommentera inlägget här: