biyjossan.blogg.se

Believe In Yourself!

Dag 21.

Kategori: Eleiko PT

Förmiddagen spenderades åter med härliga Lisette och olympiska lyft! Vi fortsatte att jobba med grunderna/grundrörelserna inför att gå in på de sammansatta lyften som är nästa del av utbildningen, Strength coach 2. Gå in och kolla på deras hemsida om ni är nyfikna på vad de erbjuder för utbildningar, den hittar ni här! Jag kan varmt rekommendera Strength coach, men de har även annat roligt som bland annat gymnasik.
Vi började som vanligt med en uppvärmning i form av övningen 1-6, jag gillar den verkligen. Man får med många av grundrörelserna, måste tänka och det är jobbigt med bara en pinne. 
För att fortsätta på delarna inför ett sammansatt ryck eller en sammansatt stöt så gjorde vi pressar i olika konstellationer och övade och övade. Att ha stången nära kroppen och snabbt dra den upp precis som man måste i ett ryck, det brände härligt i axlarna. Vi gick sedan vidare med utfall, vilket är en rörelse som krävs i stöten. Vi gjorde även här en del olika konstelationer och efter dagen fick jag en helt annan känsla och klart bättre teknik i mina utfall. Vi jobbade på hälen på främre foten i våra utfall och utan belasting för att på så sätt trycka ifrån med hälen. Det gjorde det lättare att få in rätt känsla även när man sedan jobbade med hela foten i marken och med belastning.

 
 



Lisette och hennes sambo Anders som driver Olympic Lifting School håller även på med en otroligt beundrandsvärd insamling med hjälp av banden med texten - Lyftning mot cancer - som ni ser ovan. Du betalar 100 kronor för dessa band och hela beloppet går oavkortat till forskning kring den hemska sjukdomen cancer. Jag har själv tidigare gjort en insamlig till barncancerfonden och jag tycker verkligen att det är en otroligt bra sak som de gör. All heder och en stor stjärna på himlen till er! Ni är grymma! 



Stort tack till dig Lisette för två och en halv dag som har varit riktigt bra, roliga och lärorika. Jag har fått en helt annan inställning och förståelse för hur tyngdlyftning fungerar och går till och jag tycker verkligen att det är roligt. Det kommer jag att fortsätta att jobba med. 



Eftermiddagen spenderade vi med Walter och snabbhetsträning, det var riktigt roligt. Snabbhet innebär människans förmåga att förflytta kroppen eller delar av kroppen med maximal hastighet. Om man är bra på detta eller inte är till stor del beroende på om man har lärt sig det som barn eller inte. Eftersom man som barn har en bättre koordinativ förmåga så gör det de lättare att lära det sig då. Om man vill lära sig en rörelse snabbt så har det stor betydelse om man har jobbat med den som barn eller inte. 
Men allt kan man lära sig bara man vill, det gäller bara att börja långsamt för att på så sätt bygga upp ett muskelminne som man sedan kan applicera hastighet på.
Efter lite teori blev det praktiskt, vi började med att springa på olika sätt i dessa stegar, med en fot i varje, med två fötter, rakt fram, i sidled och så vidare. Koordinationsförmågan sattes på prov! Vi fortsatte med löpteknik, spänst och snabbhet på olika sätt. Genom att springa på främre delen av foten/tårna, med höga knän och spark i rumpan. Hoppa över hinder, köra sprintar och springa baklänges. Så roligt och så givande, man har nu lite mer koll på vad man behöver jobba på i sin teknik för att bli en bättre löpare. Jag tror hela kroppen kommer må bra av att få en bättre teknik vid löpning en även om jag får en bättre avspänning/anspänning. För på så sätt kan jag få en mer avslappnad känsla i min kropp och mitt löpsteg. 
 
 
Löpning med motstånd genom att en kompis håller i ett gummiband eller liknande bakom, för att träna teknik och få ett mer korrekt utfört löpsteg. Riktigt jobbigt men givande! Stort tack även till Walter för en rolig och givande eftermiddag!
 
 
Believe In Yourself!
 
 
 


Kommentera inlägget här: